20مارس 2024- نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد پسرانی که مقدار زیادی نوشابه و آب میوه در دوران کودکی می‌نوشند احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده دارند.

محققان دریافتند که پسرها با مصرف روزانه ی هر وعده ی 8 اونسی نوشیدنی شیرین در دوران کودکی با افزایش 34 درصدی مقاومت به انسولین در دوران نوجوانی مواجه می شوند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که نوشیدنی های قندی و آب میوه ها همچنین با افزایش سطح قند خون مرتبط هستند.

محقق ارشد این مطالعه دکتر سورن هارنویس-لبلان، متخصص تغذیه و محقق فوق دکترا در دانشکده ی پزشکی هاروارد، گفت: « در حالی که این یافته‌ها مقدماتی هستند، شواهد موجود رابطه ی بالقوه ی بین نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده و خطر طولانی‌مدت دیابت نوع 2 در کودکان را تأیید می‌کنند».

برای این مطالعه، محققان سلامت تقریباً 500 کودک را در ماساچوست- که در یک مطالعه طولانی مدت در حال انجام روی زنان و فرزندانشان شرکت داشتند- ردیابی کردند. به عنوان بخشی از این مطالعه، سوابق غذایی کودکان ثبت شده بود.

به گفته ی انجمن قلب آمریکا، تقریباً دو سوم از کودکان و نوجوانان ایالات متحده حداقل یک نوشیدنی شیرین - نوشابه، لیموناد، نوشیدنی های انرژی زا و مانند آن - را هر روز مصرف می کنند.

به گفته محققان، مصرف بیش از حد غذاهای حاوی قندهای افزوده، خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشار خون بالا و پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

برای این مطالعه جدید، محققان تخمین زدند که کودکان به طور متوسط چقدر نوشیدنی‌های شیرین و آب میوه مصرف می‌کنند و این تخمین‌ها را با آزمایش‌های خونی که در نوجوانی برای نشانگرهای دیابت نوع 2 انجام شد، مقایسه کردند.

آنها دریافتند پسرانی که نوشیدنی های شیرین بیشتری در دوره ی کودکی مصرف می کردند، نسبت به انسولین مقاوم تر هستند، به این معنی که سلول های ماهیچه، چربی و کبد آنها نمی توانند به راحتی قند را از خون جذب کنند. به نظر می رسد مقادیر زیاد نوشیدنی های شیرین و آب میوه باعث افزایش سطح قند خون می شود.

به گفته ی محققان، دختران مانند پسرها در معرض خطر نیستند، زیرا آب میوه تنها باعث افزایش اندکی در سطح قند خون آنها شده بود.

دکتر Harnois-Leblanc، گفت: ما از کشف این تفاوت بین پسران و دختران شگفت زده شدیم. اگرچه چندین جنبه از زیست‌شناسی و رفتارها بین پسران و دختران متفاوت است، اما ما انتظار داشتیم که نوشیدنی‌های شیرین و آب میوه ها، بیشتر باعث افزایش خطر ابتلای دختران به دیابت شود.

نتایج همچنین نشان داد که خوردن میوه ی تازه هیچ تأثیر آشکاری بر خطر دیابت نوع 2 در پسران یا دختران ندارد.

دکتر Harnois-Leblanc، گفت: «همچنین از این که خوردن میوه‌های کامل سطح این نشانگرهای دیابت نوع 2 را کاهش نداد، شگفت‌زده شدیم».

دکتر پنی کریس اترتون، عضو کمیته تغذیه انجمن قلب آمریکا، گفت: "تعجب انگیز است که بسیاری از معیارهای خطر دیابت نوع 2 در پسران در سنین پایین افزایش یافته است."

کریس اترتون که در این مطالعه شرکت نداشت، در بیانیه‌ای گفت: «این یافته‌ها از توصیه‌های رژیم غذایی فعلی انجمن قلب آمریکا و بسیاری از سازمان‌ها برای محدود کردن یا حذف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و در عوض مصرف میوه‌های کامل که سرشار از مواد مغذی هستند، حمایت می‌کند.»

این یافته ها روز سه شنبه در نشست انجمن قلب آمریکا در شیکاگو ارائه شد.قابل ذکر است که یافته های ارائه شده در جلسات پزشکی تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود، مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

منبع:

https://ca.news.yahoo.com/sugary-soda-fruit-juice-linked-184451642.html